De geschiedenis van de TR 6

De TR 6 is het vervolg op de TR 5 en TR250. De ontwikkeling heeft slechts 14 maanden geduurd en werd volledig door Karmann in Duitsland uitgevoerd. Ik weet dat er nu een aantal autofreaks, met name de Engelse, even moeten slikken dat een van de bekendste engelse sportwagen in Duitsland is getekend. Maar het feit is gewoon daar. Waarom heeft Karmann dit gedaan ? Triumph zelf was op dat moment druk bezig met het ontwikkelen van andere nieuwe modellen zodat die geen tijd hadden om zich bezig te houden met de opvolger van de 5/250. Ook Michelotti (ontwerper van de TR4; TR5; TR250) had er ook geen tijd voor. Zodoende is men via via bij Karmann terecht gekomen die om wat werk verlegen zat en aanbood om al het benodigde werk uit tevoeren.

De verschillen tussen de diverse TR 6'en

De TR 6 werd gebouwd tussen 1968 en 1976. Ze zijn onder te verdelen in twee groepen. De auto's met een Lucas injectie systeem en auto's met een carburator. De eerste werden hoofdzakelijk verkocht in Europa en de tweede in Amerika. Daarnaast zijn er in de loop van de produktie een aantal opvallende verschillen te zien, voor zowel de PI's (injectie) als Carb's. De eerste grote verandering vond plaats in 1973. Vanaf die tijd zijn de wieldoppen niet meer zwart, maar grijs van kleur. De ruitenwisser doen precies het omgekeerde, die worden van zilveren kleur naar een zwarte kleur gebracht. Een andere wijziging is de lucht inlaat voor het ventilatie systeem. Deze is van '73 een zwart inlaat rooster terwijl voordie tijd het een van binnen uit te openen/sluiten ventilatieklep was. Ook in het interieur veranderde het een en ander, ander type instrumenten, ander stuur, ander type bekleding etc. Achter op de auto veranderde de positie van de kenteken verlichting. Ook werden er wat onderhuids veranderingen aangebracht. Met ingang van modeljaar 1975 werden alle Carb's voorzien van grote zwarte bumper overriders, dit om te voldoen aan de nieuwe amrikaanse vooschriften. Ook werd de voorbumper omhoog gebracht. Deze andere voor bumper is echter nooit op een PI aangebracht. In de loop van '75 werden de laatste PI's gebouwd. Men bleef echter nog tot in '76 de Carb's bouwen omdat er in america nog redelijke vraag naar was. Inmiddels was Triumph druk bezig met de opvolger van de TR 6 en dat werd de TR 7.

Is de TR 6 een logisch vervolg op de TR5/TR250, de TR7 is een compleet andere auto die geheel nieuw ontworpen werd, er is nagenoeg geen enkel onderdeel dat uitwisselbaar is tussen een TR 6 en TR 7.


Produktie aantallen

TR 6 PI TR 6 Carb
1968
51
1468
1969
2053
6632
1970
2401
9702
1971
2681
10810
1972
2674
10766
1973
2901
11924
1974
1072
11440
1975
79
9113
1976
6083


Chassis nummers TR 6 Carb versie

Modeljaar
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976

Datum

               
19-9-68
CC25003L              
2-1-69
CC27384L              
22-11-69
  CC50001L            
19-12-69
CC32142L              
1-1-70
  CC51033L            
1-8-70
  CC56666      
(uncertified)
   
1-9-70
    CC56825    

(uncertified)

   
1-1-71
    CC60903L          
20-8-71
    CC67893L          
20-8-71
      CC75001L        
3-1-72
      CC78813U        
11-9-72
        CF1U      
5-10-72
      CC85737U        
2-1-73
        CF4029U      
1-8-73
        CF12500U      
2-8-73
          CF12501U    
2-1-74
          CF17002U    
22-8-74
            CF27002U  
18-9-74
          CF25777U    
2-1-75
            CF29581U  
3-2-75
            CF31416U  
3-2-75
            CF35002U  
23-8-75
            CF39991U  
29-8-75
              CF50001U
5-1-76
              CF52315U
15-7-76
              CF58328U
Modeljaar
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976

 


Chassis nummers TR 6 PI versie

Modeljaar
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976

Datum

               
28-11-68
CP25146              
2-1-69
CP25159              
1-9-69
  CP50001            
10-9-69
CP26998              
1-1-70
  CP50465            
1-1-71
    CP52768          
7-9-71
    CP54572          
27-9-71
      CP75001        
3-1-72
      CP75455        
21-9-72
      CP77718        
15-11-72
        CR169      
2-1-73
        CR665      
14-9-73
          CR5049    
17-10-73
        CR2911      
2-1-74
          CR5613    
18-9-74
         
no data
   
2-1-75
            CR6631  
7-2-75
            CR6701  
               
Modeljaar
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976

 

Terug naar mijn Triumph